Trendbureau Overijssel

Trendbureau Overijssel – trendverkenning Kennis from Sebastiaan ter Burg on Vimeo.

VIDEO
De afgelopen twee jaar heb ik al een paar video’s mogen maken voor het Trendbureau Overijssel. Dit jaar werd ik gevraagd om mee te werken aan hun jaarcongres over het thema “Kennis”. Tijdens dit jaarcongres werd hun trendverkenning over de veranderende betekenis van kennis op onze samenleving, economie, etc gepresenteerd. Dit thema maakte deze opdracht des te leuker, met dit onderwerp ben ik vanuit de open data en open content hoek bijna dagelijks bezig.

De eerste vraag van het Trendbureau was een inleidende video voor de trendverkenning Kennis. Deze wordt gebruikt op de site van het Trendbureau en wordt vertoond bij de presentaties die het Trendbureau over dit thema zal geven bij gemeentes en andere organisaties. Het schript voor de video is samen met de medewerkers van het Trendbureau – Hans Peter Benschop, Loes Alferink en Silke de Wilde – opgesteld. De basis voor de vormgeving lag er al: vormgeefster Ellen Keizer had een paar fantastische ontwerpen voor de publicatie gemaakt.

In de video is veel Creative Commons materiaal van Flickr en Vimeo te vinden. Dat zijn de twee platforms die ik ook gebruik om mijn materiaal beschikbaar te stellen voor hergebruik. Daar hoort natuurlijk een complete lijst van de gebruikte bronnen bij! Deze is in de omschrijving bij de video te vinden. En natuurlijk is deze video ook weer onder een Creative Commons licentie beschikbaar gesteld. En nog een stapje verder: je kan zelfs het After Effects bestand downloaden!

Sample conference VJ’ing Trendbureau Overijssel from Sebastiaan ter Burg on Vimeo.

DATAVISUALISATIES
Naast de video hebben Heinza Havinga en ik de opdracht gekregen om het jaarcongres aan te kleden met kennis. Dit hebben we gedaan door datavisualisaties te maken van verschillende soorten kennis: statisch, vluchtig, praktisch, onbenullig, grappig, serieus, etc. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van vele verschillende bronnen, waaronder:


  • Data die de bezoekers bij hun inschrijving hebben ingevuld,

  • data uit de trendverkenning Kennis,

  • data van de statistiek afdeling van de Provincie Overijssel,

  • live nieuws van RTV Oost,

  • tweets met de hashtag #Trendbureau.


Tijdens de pauzes werden deze visualisaties rondom op 7 schermen vertoond die speciaal voor het evenement waren opgehangen in het stadhuis van Hengelo. Wanneer een spreker aan het woord was werden alleen de tweets getoond en fungeerde de achtergrondvideo’s als sfeerverlichting. De kleuren van de visualisaties zijn afgestemd op de huisstijl van het trendbureau en de kleuren die voor de aankelding van het evenement zijn gebruikt. Op de foto hieronder is te zien hoe dit eruit zag voordat de conferentie gestart was.


Op Flickr staan meer foto’s van het evenement met een uitgebreide omschrijving van de aanpak en gebruikte technieken.

BESTANDEN
Alle onderstaande bestanden zijn beschikbaar onder een Creative Commons BY-SA licentie:

Screen shot After Effects project Trendbureau Overijssel
Schermafbeelding van de video in After Effects.

PARTNERS

Leave a Reply